Bewuste voeding: de basis voor een gezond leven

Het is al langere tijd bekend dat een ongezond voedingspatroon veelvoorkomende ziektes bevordert. Hoe kunnen we de balans vinden tussen gezonde voeding en af en toe zondigen...


Het is al lang bekend dat een ongezond voedingspatroon veelvoorkomende ziekten bevordert. De levensstijl van vandaag is slecht gebalanceerd en wordt vaak gekenmerkt door het snel naar achterwerken van een hamburger tussen twee belangrijke vergaderingen en een zak chips in de hand voor de tv. Het is niet zo moeilijk om de juiste balans te vinden tussen gezonde voeding en af en toe bewust 'zondigen'.

Hoe ziet een gebalanceerd dieet eruit?

Om alle belangrijke vitamines en andere voedingsstoffen binnen te krijgen, is het van belang om verse en gevarieerde gerechten op tafel te zetten. Het belangrijkste is dat deze gerechten bestaan uit ten minste groenten en/of fruit. Vitamine C, wat in veel groenten en fruit zit, versterkt het immuunsysteem en zorgt voor gezonde botten. In sinaasappels en kiwi's zit bijvoorbeeld erg veel vitamine C. Maar ook in paprika's en broccoli zit veel vitamine C. Het foliumzuur in groenten en fruit versterkt ons hart en beschermt het tegen aderverkalking. Spinazie en snijbiet zijn voorbeelden van groenten waar veel foliumzuur in zit. Houdt u niet zo van de genoemde groenten en fruit? Geen zorgen, in vele soorten groenten en fruit kunt u deze belangrijke voedingsstoffen vinden. Variatie is het belangrijkste wat er is en probeer nieuwe dingen.

Vers of bevroren

Hoe verser het voedsel, des te hoger het gehalte aan voedingsstoffen. In verse groenten en fruit zitten deze voedingsstoffen. Echter moeten deze verse producten binnen een bepaalde periode gegeten worden. Een goed, zo niet beter, alternatief zijn bevroren groenten en fruit. Een groot voordeel hiervan is dat deze al zijn schoongemaakt en zijn gesneden. Combineer onze groenten met wat kruiden en een lekker stukje zalm kipfilet. U heeft een gezonde maaltijd op tafel zonder dat het te veel tijd kost. U kunt op onze website heerlijke en gezonde receptideeën vinden met groenten en fruit, zodat u eindeloos kunt variëren en er geen verveling ontstaat.

Een gezonde levensstijl

Daarnaast bestaat een gezond dieet natuurlijk niet alleen uit groenten en fruit. Ook vezelrijke volkorenproducten moeten regelmatig op het menu staan. Omega 3-vetzuren uit deze producten verlagen de bloeddruk, voorkomen hartaanvallen en zijn ook belangrijk voor een goede gezondheid van onze ogen. Voor een voldoende aanbod aan omega 3-verzuren bieden wij onder andere vis, noten en zaden. Hoogwaardige oliën en eiwitwijke voedingsmiddelen als kwark, melk en yoghurt maken het geheel compleet.

Degenen die hun maaltijden voornamelijk uit al deze voedingsmiddelen samenstellen, voorzien hun lichaam van voldoende voedingsstoffen. Veel voorkomende ziektes worden voorkomen en bestaande problemen zoals hoge bloeddruk, obesitas of hoge cholesterolwaarden kunnen worden verminderd.

Beweging, maar ook kleine zonden zijn onderdeel van de gezonde manier van leven!

Door middel van beweging komt het metabolisme op gang. Hierdoor maakt beweging een gezonde levensstijl compleet. Dit hoeft niet per se een sport te zijn, dit kan ook door meer te bewegen in het dagelijkse leven. Pak wat vaker de trap, parkeer iets verder van kantoor zodat u iets verder moet lopen of ga voor een wandeling in de lunchpauze. 

En als u af en toe zin heeft in iets lekkers als chocolade, pizza, friet of andere snacks, dan is dat ook prima. Geniet heel bewust van deze "kleine zonden". Een goed verzorgd lichaam vindt deze uitzonderingen niet erg. Zolang het natuurlijk bij een incidentele uitzondering blijft.

Wat vindt u van deze eismann-bijdrage?

Om een reactie te plaatsen graag inloggen of registreren.

Commentaar

Voor dit artikel is nog geen commentaar aanwezig. Wees de eerste die dit artikel becommentariëerd.